ד"ר מיכל פרינס


סדר, פשטות וישירות מאפיינים את הספר 'מידע אמין על מין' מרגע שפותחים אותו. המחברות מנחות אותנו, ההורים, נושא אחר נושא בצורה בהירה ונעימה, מכירות את ההתפתלויות וההימנעויות שגורמות לכל אחד מאתנו להמתין עוד קצת עם ה'שיחה' וההתמודדות עם מציאות חייהם של הילדים שלנו בין מסך למסך.

כקוראת דתיה, ולמרות היותי אשת מקצוע בתחום, התחושה שליוותה אותי עוד לפני שפתחתי את הספר הייתה של סקרנות. רצון לבדוק מה קורה 'שם'. אמרתי לעצמי שאקרא את הספר בשביל העניין האינטלקטואלי והמקצועי, הרי הספר מתואר דרך עיניים חילוניות ומביא תפיסת עולם חילונית ביחס למיניות, רוצה להכיר יותר את מה שקורה 'שם'. 

האבחנה בין 'כאן' ל'שם' ליוותה אותי בדפים הראשונים עד ששחררתי. עד ששוב נקלט בי שמנגנון ההגנה, שיצר בועה שקופה, והניח שיש 'אותנו' ו'אותם', כבר לא מתקיים. כבר מזמן אי אפשר לומר 'לי זה לא יקרה' או ש'הילדים שלנו לא שם'. הילדים שלנו, כמו שאר ילדי דור ה-Z בעולם כולו, גדלים עם מסכים, בתוך מסכים ותוך כדי מסכים. אין דרך להימנע יש רק אחריות ללמוד וללמד איך חיים, במלוא מובנה של המילה, בשלום, בכבוד ובתנועה של צמיחה .

הקריאה מלמדת שאין הבדל מגזרי. המבוכה של ההורים, החשיפה של הילדים, הסכנות שהם נתונים בהם וההתמודדות ההכרחית של כולנו, שווים. על כולנו מוטלת החובה להיות בעמדה אקטיבית בחינוך הילדים לגלישה נכונה, לשפה נוכחת וחיזוק הקשר בין הורים לילדים בתוך ים הסחות הדעת.

הספר נפרס על פני חמישה חלקים: החשיבות של הדיבור עם הילדים, מיניות וטכנולוגיה, מיניות בריאה, מוגנות ומניעת אלימות מינית ושיח על מגדר. כל חלק מחולק לתתי פרקים שבכולם יש מידע עדכני, דוגמאות מהשטח והצעה לאסטרטגיות שאפשר ליישם כבר היום בארוחת הערב. הכול נגיש, ברור ולא משאיר מקום להתלבטות.

לסיום שני דברים שחשוב לשים לב אליהם במהלך הקריאה:

ראשית, השפה – על אף ההכרה בכך שהילדים היום חשופים באותה מידה בכל מקום וכי עלינו ללמוד ולהתייחס לכך, הספר מציג עמדה תרבותית מסוימת שלעתים אינה עולה בקנה אחד עם החינוך שאותו אני ארצה לתת לילדי. מהגיל והסטטוס שבו אני מייחלת שילדי יקיימו יחסי מין, דרך שאלת העירום בבית שעולה כסוגיה בספר ועד שימוש במילים שאין להן מקום בשפה שאני בוחרת בה. ההכרה בכך הופכת את הקריאה והלמידה מהספר לעמוקה ואקטיבית יותר. הספר אינו בבחינת 'כזה ראה וקדש' אלא מוגש כהזדמנות למחשבה ושאלה איפה אני כהורה עומדת ביחס לנושאים האקוטיים שכולנו צריכים לתת עליהם את הדעת.

שנית, הספר, כשמו כן הוא, עוסק ב'איך לדבר עם ילדים ומתבגרים על מין בעידן המסכים'. הספר לא מתיימר להציג תפיסת עולם על מיניות, לשאול שאלות על גוף ולהוביל אותנו לצעד הבא. הספר מתמודד עם ה'כאן ועכשיו', במשימה המידית של התמודדות עם המקום שבו הילדים שלנו נמצאים, היום. באופן אישי, הייתה חסרה לי ההתבוננות הזו קדימה.

 

מידע אמין על מין

שלומית הברון וסנדי בשרטי

הוצאת מודן, 2019

288 עמ'

לאתר של מידע אמין על מין – https://www.minamin.org/

לרכישה של הספר – https://www.minamin.org/sefer

 

 לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!