לאה טנא

לפי מחקרים שנערכו בצפון אמריקה ופורסמו ב Journal of Sexual Medicine-מ-2010, כשליש מהנשים מדווחות על כאב סביב יחסי המין. לפני, אחרי או במהלכו.
נשים מתארות את הכאב בדרכים שונות, לעיתים ככאב שורף, לוחץ, עיקצוץ, צריבה. במקרים קשים יכול הכאב להיות ברמה כזו שהופכת את יחסי המין לא רק לבלתי נסבלים אלא גם לבלתי אפשריים.
מכיוון שקשיים בקיום יחסים הם דבר מאוד פרטי ואינטימי, נשים מתקשות לחשוף את הבעיה, ולכן נמנעות מלבקש עזרה או טיפול מיידיים. הן סובלות בשקט בלי לדעת שזה מצב שניתן לטפל בו ביעילות.
כאשר הן פונות לבסוף כדי לבקש עצה מרופא המשפחה, לעיתים קרובות הן נשלחות לסדרה של התייעצויות עם רופאים ומומחים שונים לפני שניתנה אבחנה ברורה בפועל. טיפולים לא יעילים שונים שניתנים עקב כך במהלך הדרך מותירים אותן ללא מענה ראוי.
כשניתנת סוף סוף הפניה לטיפול כמו פיזיותרפיה לרצפת האגן, החיים כבר הושפעו רבות לא רק מהפן הפיזי אלא גם בפן הנפשי והרגשי. ניתן רק לדמיין את הכרת התודה ואת ההקלה שנשים אלה מרגישות לנוכח הידיעה שהבעיה שלהן לא רק אמיתית ושכיחה מאוד, אלא גם ניתנת לטיפול!
מהם המצבים השכיחים שגורמים לכאבים?
וולוודיניה: מונח כללי המתאר כאב באיזור הנרתיק, לרוב מתואר כצריבה או גירוי עז. האיבחון מבוסס על תלונות האישה, כמו גם על ממצאים פיזיים שכוללים כאבים בנקודות מסוימות לאורך הכניסה לנרתיק. מכיוון שהמראה החיצוני של איבר המין הוא לעיתים קרובות נורמלי, הדבר קשה לאיבחון .
· וגיניסמוס: התכווצות בלתי מבוקרת של שרירי הנרתיק המונעת קיום יחסים.
· מקור עצבי: לחץ על עצבים בעמוד שדרה או על עצבים באגן, כגון עצב הערווה.
· אלרגיות: גירוי איברי המין מסבונים, דטרגנטים, שטיפות, או מוצרי היגיינה נשיות וכן תגובה אלרגית ללטקס שעל קונדום או קוטלי זרע יכולות לגרום לסימפטומים של כאב.
· תרופות: תרופות מסוימות יכולות להפחית את הלחות בנרתיק, כולל תרופות המשמשות לטיפול בדיכאון, אלרגיות ויתר לחץ דם .
· שינויים הורמונאליים: שינויים כאלו יכולים לגרום ליובש בנרתיק ואף להיצרות פתח הנרתיק. לדוגמא בגיל המעבר רמות ההורמון אסטרוגן מתחילות לרדת וכתוצאה מכך מתרחש פחות סיכוך של הנרתיק וכן קירות נרתיק נעשים דקים יותר. שני התנאים עלולים לגרום לכאבים.
· תנאים פיסיים: ציסטות בשחלות, צלקות כתוצאה מלידות, גרידות, ניתוחים שונים בבטן, תפרים לאחר לידות.
· רחם נוטה: יש נשים שהרחם נמצא בזוית מיוחדת ואז במהלך קיום היחסים, כאשר איבר המין של הגבר מגיע בתנוחה לא נכונה, עלול להיווצר כאב.
· סיבות נוספות של כאבים כוללות מחלות אגן דלקתיות, דליות באגן וזיהומים בדרכי שתן או בשלפוחית שתן, גירוי של העור או רגישות עצבית גבוהה.
אנדומטריוזיס: אנדומטריוזיס מתרחש כאשר רירית הרחם גדלה מחוץ לרחם , לרוב בתוך חלל הבטן אך לפעמים גם על שלפוחית השתן, פי הטבעת ואף הנרתיק.
תסמיני הכאב:
כאב סביב קיום יחסים הוא בדרך כלל ההגדרה הראשית והיא מתוארת על ידי נשים בדרכים שונות
· הכאב יכול להיות מתואר בעת החדירה (בין אם שטחית ובין אם עמוקה), כצריבה, גירוי חזק, תחושה של קרע, בהתאם לנסיבות. הסימפטומים יכולים להיות מורגשים בפתח הנרתיק, בתוך הנרתיק ולעיתים גם לעומק האגן.
· הכאבים יכולים להתרחב ולהופיע לא רק בעת חדירה אלא גם בכל מגע אחר באיזור, כגון שימוש בטמפון, רכיבה על אופניים, לבישה של מכנסיים צמודות, שימוש בתחתונים מחומרים שאינם כותנה.
· תסמינים אחרים יכולים להופיע ככאב באיזור האגן, כאבים בהטלת שתן, עייפות, צריבה, גירוד באיברי המין, הפרשות שלא כסדרן מהנרתיק, אודם ואי נוחות כרונית באיזור איברי המין.
חשוב לבצע בדיקות רפואיות על מנת לשלול זיהומים חיידקים ופטרייתיים, דלקת בדרכי השתן וכל מיני בעיות עור שעלולות לתת סימפטומים דומים. כמו כן גם לשלול סיבות הקשורות בשריר-שלד כו חוסר איזון שרירי או מצבי כאב כרוניים על רקע אורטופדי וראומטולוגי.
הטיפול הפיזיותרפי:
טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן ניתנים בכל קופות החולים בכל הארץ וכן במסגרות הפרטיות.
הפיזיותרפיה תמיד מתרחשת באופן פרטני, הטיפול הוא רגיש ומקצועי.
בתחילה תתבצע הערכה יסודית, בראיון יהיו שאלות לגבי הכאב; אופיו ומשכו. כיצד הוא משפיע על אורח החיים. ההיסטוריה הרפואית , תזונה ועוד. לאחר מכן תקבל האישה הדרכה לגבי האנטומיה הנשית, תתבצע בדיקה גופנית שתכלול גם בדיקת יציבה, גב תחתון ,שרירי בטן ובדיקה פנימית.
לאחר הבדיקה תקבל האשה הסבר מפורט על תוצאות הבדיקה ועל אפשרויות הטיפול.
מטרת הטיפול הפיזיותרפי היא להפחית את הכאב כדי לחזור ולתפקד בצורה נורמלית.
על פי מצב האישה ולפי תוצאות הבדיקה הקלינית יוחלט על אופי הטיפול, ישנן מספר טכניקות שמסייעות להרפייה ומתיחה של שרירים וכן לשיחרור נקודות טריגר. לעיתים מדובר על טיפול ידני המבוצע ע”י הפיזיותרפיסטית לשחרור או הגמשה של רקמות, הדרכה לטכניקות נשימה שונות וניתן גם להשתמש במיכשור כגון:
ביופידבק – אלקטרודות המונחות באיזור האגן על מנת לסייע לאישה לחוש את רמת הכיווץ ועל מנת לסייע בהשגת הרפייה לאיזור.
גירוי חשמלי עדין – עוזר בהפחתת רגישות עצבית, ואו להורדת כאבים.
החשוב מכל הוא שכל מה שהאישה לומדת במסגרת הטיפול בקליניקה, בין אם זה שיפור היציבה, הורדת מתח שרירי, שינוי הרגלים, ושליטה על שרירי רצפת האגן, כל אלה הם דברים שהאישה יכולה וצריכה לתרגל אחר כך בבית על מנת שהטיפול ישיג את מלוא היעילות שלו.
לסיום אזכיר עוד סיבה חשובה לכאבים בזמן קיום יחסים –
נשים שעברו התעללות או תקיפה מינית. ולא משנה באיזה דרגת חומרה כי כל הדרגות הן חמורות,
מלבד הטיפול הפיזיקלי חשוב גם לטפל בפן הנפשי כדי להתגבר על הטראומה, זה חשוב לזוגיות של האישה אבל בראש ובראשונה לה עצמה.

 

 

לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!