טלי רוזנבאום

מאנגלית: חנה השקס

אנו מצויים בעיצומה של עונת החתונות ובצד העיסוק בפרטי ההזמנות, השמלות, הפרחים, והמוזיקה, זוגות מאורסים רבים מקבלים הדרכה כיחידים או בקבוצות מיועצי נישואין. בנוסף ללימוד הלכות טהרת המשפחה והמקווה, רבים מהמדריכים מספקים חינוך מיני ומציעים הדרכה וטיפים ל'שלום בית', כאשר הכוונה היא כמובן לניהול חיי נישואין הרמוניים.
יש לי כבוד עצום למדריכי הכלות והחתנים, המקדישים את עצמם להכנת כלות וחתנים צעירים לחיי הנישואין. צעירים רבים, בייחוד בחברה הדתית אינם זוכים כמעט בכלל לחינוך מיני, ורבים מהם אינם חשים בנוח לדבר על מין. לרבים מהם חסרים אף השפה והכלים הבסיסיים המאפשרים לשאול שאלות ספציפיות ולבקש הבהרות. לעיתים קרובות מספקות מדריכות הכלות מידע חשוב ומציעות תמיכה רגשית חיונית לכלות הצעירות. הן מרגישות בנוח לדבר בפתיחות על חיי המין ובכך ממעטות את המתח והחרדה של המודרכות.
אולם, כפי שהודו בפני מדריכות כלות אחדות, לעיתים מעבירות המדריכות באופן לא מודע מסרים לא מדויקים שנזק רב בצידם. כפי שלמדתי בקליניקה שלי לטיפול זוגי ומיני, ההשפעה של מסרים מיניים שליליים או מידע מוטעה יכולה להימשך שנים ארוכות בתוך חיי הנישואים. להלן דוגמאות של טענות בעייתיות שמדריכות השמיעו ללקוחות שלי.

1: "הנישואין הם לידה מחדש. מעתה כל שתזקקי לו הוא בעלך."
מלכה (כל השמות בדויים) 19, נשואה 3 חדשים, בכתה בקליניקה: "אני לא יודעת מי אני צריכה להיות עכשיו. אני נראית שונה, ואני מתגעגעת לחברותי ולמשפחתי."
נישואים אינם אמורים להוביל לניתוק ממשפחה, חברויות או זהות. את עדיין מי שאת. אל תצפי שבחיר לבך יהיה הכול בשבילך – מאהב, החבר כי טוב, וחברותא. נפלא אמנם לבלות זמן יחדיו ולחלוק תחומי עניין, אך התמקדות בתחום עניין שהוא כולו שלך רצויה מאד.

2: "לעולם אל תדברי על בעלך עם הורייך."
חשוב אמנם לבריאות חיי הנישואין להיפרד מהורייך ולנהל חיים עצמאיים, אך מסרים מסוג זה עלולים להתפרש בקיצוניות. שרונה סבלה שנים רבות מהתעללות בחיי הנישואין לפני שהעזה לשתף את הוריה. כשסוף סוף שיתפה אותם הם עזרו לה בהשגת המשאבים הדרושים לה להתמודדות עם מצבה.

3: "גברים רוצים מין אבל נשים רוצות אינטימיות."
המסר לפיו המיניות היא בעיקרה עניין לבני המין הגברי מתעלמת מהדחף המיני הטבעי לנשים. במחקרה על שמירת הלכות טהרת המשפחה, מצאה ד"ר נעמי מרמון גרומט ממרכז עדן שגברים צעירים מקבלים את המסר שתשוקה מינית היא בריאה וטבעית (אם כי היא אמורה להיות מסופקת רק בתוך נישואין), בעוד נשים צעירות דיווחו על המעטה בערך המיניות הנשית או התעלמות מוחלטת ממנה. אכן, הגברים אוהבים מין, אך כך גם הנשים. בני אדם יוצרים אינטימיות, וזו קשורה למגע בין אישי ולקרבה.

4: "עלייך להיענות לבעלך אם הוא מעוניין במין. עשי את רצונו, ובעיתוי שהוא בוחר."
מחנכים אלה ואחרים מדגישים אמנם שהאיש מחויב על פי התורה להעניק לאשתו סיפוק מיני, אך מדריכות כלות רבות מבליטות את חשיבות ההיענות של האישה לרצונות בעלה בכל הכרוך בחיי המין. המין הוא לא משהו ש'מעניקים.' זוהי חוויה של הנאה משותפת. אם את עייפה, לא במצב הרוח הנכון, או נרגזת מכדי לקיים יחסי מין, דברי על רגשותייך בכנות ובפתיחות. היכולת לתקשר ביחס לרגשותייך והחופש להציב גבולות משלך משדרים מסר של אנושיות ואותנטיות, וזהו בדיוק המפתח לבניית יחסים אינטימיים.

5. "יחסי מין בליל הטבילה אינם נושא לדיון. זוהי חובה אפילו בעיצומה של מריבה."
ראשית, יחסי מין הם תמיד נושא לדיון. שנית, כל הזוגות רבים, והאתגר הוא ללמוד כיצד לנווט את היחסים למניעת מאבקי כוח ולפתיחת ערוצים להבנה הדדית. מתחים עלולים להאמיר, בייחוד בימי הנידה כאשר אין מגע פיזי בין בני הזוג. אפשר, לדוגמא לחשוב מחדש על 'ליל הטבילה' כהזדמנות להתמודד עם עימות אפשרי במטרה לעורר ציפייה למין של אחרי הפיוס…

6. "אל תאפשרי מגע אינטימי אלא אם כן את מתכוונת להגיע ליחסי מין. זה לא הוגן כלפי בעלך ואת מביאה אותו לדבר עבירה."
מסרים מסוג זה הם הרסניים במיוחד מכמה סיבות. ראשית, הם גוזלים מהאישה את האוטונומיה שלה ומונעים ממנה לגלות חיבה וליזום מגע, ושנית, הם יוצרים את הרושם שגברים לא יכולים לשלוט בעצמם.

7: "בעלך ידע מה לעשות."
היכולת לנהל יחסי מין בריאים ומספקים תלויה במידע מדויק באשר למיניות. עמיתי ואנכי ערכנו מחקר בקרב נשים השומרות על הלכות טהרת המשפחה. 40% מהמשתתפות במחקר טענו שהן הגיעו לא מוכנות לליל הכלולות. אם מדריכת הכלות שלך לא דיברה איתך בפתיחות על יחסי מין, אל תישעני על ידיעותייך מסרטים ומהאינטרנט. אפשר ללמוד יותר מקריאת מדריכים לחיי הנישואים כגון ספרם של ד"ר ג'ני רוזנפלד וד"ר דוד ריבנר "עת לאהוב." משאבים כגון מרכז יה"ל המספק חינוך והדרכה לחיי אישות גם הם בעלי ערך חשוב.

8: "סגרו עניין בליל הכלולות, גם אם זה כואב."
זוגות רבים מצויים במתח לקראת קיום יחסי מין בפעם הראשונה, והם לא נרגעים מהשוואת החוויה לביקור אצל רופא שיניים. יחסי מין לא צריכים לכאוב אם שני בני הזוג מעוררים מינית. אך עבור זוגות רבים, בייחוד אלה שאפילו לא החזיקו ידיים לפני הנישואים, המעבר מהתנזרות מוחלטת לקיום מלא של יחסים איננו פשוט כלל וכלל. קחו את הזמן. ראוי להעיר שאין זה מצופה שקיום יחסי מין ילווה בכאב באופן מתמיד ולאורך זמן, ובמקרה כזה יש לפנות לרופא המתמחה בתחום.

9: "לבשי בגד סקסי, ואל תגלי סימני עצבנות." נשים מאורסות בחוגים מסוימים בציבור הדתי נוהגות לבקר עם אמותיהן ב- Victoria’s Secrets כדי לרכוש פרטי-לבוש תחתונים פרובוקטיביים. מנהג זה יוצר אמנם ריגוש ואפילו תורם לביטחון העצמי בקרב נשים מסוימות, אך עבור נשים רבות זוהי חוויה מבהילה ומבישה. עדיף להיות כנה עם עצמך, ואם נוח לך ללבוש חולצת טריקו ומכנסי פיג'מה קצרים בליל הכלולות, לכי על זה. יותר סקסי להיות את עצמך.

10: "צפו לאורגזמה בו זמנית במהלך המגע המיני."
המין הוא עניין להנאה, אינטימיות רגשית, וקשר. לא חשוב בכלל מי מגיע לאורגזמה ראשון ואיך מגיעים לשם.

****

ועוד כמה נקודות: אסור שהמין יהפוך למבחן שצריך לעבור או יעד שצריך לכבוש. האינטימיות המינית היא מסע שאת ובעלך עורכים יחד, הוא דורש תקשורת בריאה, הרבה סבלנות, ומלאי של חוש הומור אף פעם לא מזיק. סיפוק מלא עשוי להגיע רק אחרי 'ניסיונות רבים,' ו 'הפעם הראשונה' איננה בהכרח אירוע חד פעמי אלא תהליך. אל תדמיינו שאם זה לא הולך, הקדוש ברוך הוא מעניש אתכם בגלל שלא הצלחתם להקפיד על 'שמירת נגיעה' לפני החתונה. הדבר רק יגרום לקשירת העוררות המינית עם רגשות אשמה ומצבי עימות, במקום עם רגשות חיוביים ו"כיף." יש להתמקד בהנאה, בגרימת עונג זה לזו, ובחוויית היחד. לא ב'ביצוע.'

לעונת הכלות והחתנים – מזל טוב בדרככם המשותפת.!

 

לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!