מוריה תעסן מיכאלי

ספרה לי אשה שנשואה שנים רבות – "אני נמנעת לקרוא לאיש שלי בשם חיבה. כאשר אני שומעת זוג אחר פונה זה לזו בשמות קרבה אני מתכווצת מבפנים. אם בבוקר אומר לאישי – 'שיהיה לך יום טוב אהוב שלי' הרי שהוא יבין מכך שאני מעוניינת בקיום יחסים ובערב הוא יתבע את הבנתו".

מצב הזוגיות שתיארה האשה לעיל אינו חריג כלל, אם כי ברוב המקרים המגע הפיזי הופך להיות מקור המתח. שפה לא נכונה שעלולה להיווצר ברגעים הזוגיים הראשונים, יכולה ליצור רושם מוטעה כי כל מגע אמור להוביל לחדר המיטות. זוגות המקפידים על קיום מצוות מוצאים את עצמם החל מהרגע הראשון בדיסוננסים שקשה להתמודד עמם. זוג טרי שעד אמש נאסר עליו הכל ואילו מעתה הכל מותר, מתקשה לעיתים להבין את המעבר החד הזה. המגע וחיי האישות מתערבבים זה בזה ללא יכולת הבחנה וללא נתינת תשומת לב מיוחדת לכל אחד מהפנים הללו בנפרד.

בדיוק כאן יכול להיווצר הדפוס הבעייתי המקשר בין מגע לבין חיי אישות שהרי כאשר הותרה (ואף הפכה למצווה!) המיניות בין בני הזוג אפשר לשכוח בנקל כי הותר גם המגע הניטראלי – נתינת היד, הנשיקה שבבוקר והחיבוק שבסוף היום. בדיוק כאן זה המקום שבו עלול להיווצר הקשר הקלוקל בין מגע פשוט למגע של חדר המיטות.

בדומה לכך, נמצא בבעיה דומה זוג שנמצא במצב של טומאה וטהרה לסירוגין באותו החודש. מיד כאשר הותר המגע קיימת מחשבה כי על הזוג לממש אותו ישר כמגע מיני לפעמים תוך דריסת ההתחשבות במצב נפשי עדין לאחר שבועיים נטולי מגע לחלוטין. כמובן שישנם זוגות שהמעבר החד הזה מתאים להם והם אף משתוקקים אליו, אך קיימים גם זוגות ובעיקר נשים שקיצוניות זוגית זו מרתיעה את גופן והן זקוקות למגע מסוג אחר בטרם תגענה למגע המיני.

במצב רגיש זה שבו כל מגע זוגי עלול להתפרש כהכנה לחיי אישות, עלול להיווצר דפוס של 'הימנעות': אשה שמשתוקקת להניח את ראשה על בן הזוג בתום יום עמוס, תתחיל להימנע מכך אם היא תחשוב שמבחינתה מדובר כאן בהתחייבות להמשך הערב. איש שבא להעניק חיבוק לאשתו האהובה בשובה הביתה, יופתע מההתחמקות שלה ואף יפגע מכך.

עלינו לזכור כי המגע עומד בזכות עצמו, גם ללא קשר לחיי האישות. יש חשיבות רבה למגע ניטראלי בזוגיות שנותן לבן הזוג לחוש כי המגע כעת הוא לשם קרבה נפשית ולא לשם מה שעשוי לבוא מאוחר יותר בחדר השינה. רק היציבות הזו תיתן את החופש במגע ותמנע את 'ההימנעות ממגע' שיכולה להזיק רבות.

ולמי שכבר נמצא במצב זה של מגע שמקושר ישירות לחיי אישות – נסו לאמץ קודים זוגיים המבהירים במה מדובר כרגע: "אני מעניק לך חיבוק של סוף יום עבודה" "תרצה לקבל נשיקת בוקר טוב?" ועוד. גם אם המילים נשמעות חיצוניות למערכת יחסים אינטימית, הן מסוגלות להועיל בצורה משמעותית ולפרק את המתח שנוצר סביב עניין המגע. רוב בני האדם זקוקים למגע היומיומי שיכול להביא לקרבה זוגית משמעותית. באם מערכת היחסים שלכם נמצאת במקום של מחסור במגע, יתכן וזו הדרך להחזיר אותו כרכיב מרכזי לזוגיות.

כך יהיה ניתן לגעת בשמחה ולקרוא בשמות חיבה בצורה שרק תקרב בין בני הזוג ולא חלילה תרחיק.

 

 

לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!