אלישע אזר

זוגות רבים חווים קשיים הנוגעים למיניות לאחר לידה. מחקרים מראים כי מרבית הנשים אינן חושקות במין במהלך החודשים שלאחר הלידה וכמחצית הנשים מדווחות על ירידה כללית בחשק המיני במהלך השנה שלאחר הלידה.

הקשיים האפשריים בתפקוד המיני לאחר הלידה עשויים להיות קשורים לשינויים הפיזיולוגיים כתוצאה מההריון והלידה (למשל: השינוי במתח השרירים ברצפת האגן), לשינויים ההורמונליים (בעיקר כאשר האישה מניקה) ולשינויים הנפשיים והרגשיים המתחוללים לאחר הלידה.

מאמר זה מיועד לנשים ולבני זוגם. מטרתו העיקרית היא לאפשר שיח פתוח על נושא זה בתוך המערכת הזוגית, שיח המאפשר הבנה, קבלה, סבלנות וקבלת החלטות משותפות.

ירידה בחשק המיני

נשים רבות חוות תקופות של ירידה בחשק המיני לאורך מעגל החיים והדבר שכיח במיוחד, כאמור, לאחר לידה. גם גברים חווים לעיתים ירידה בחשק המיני לאחר הלידה ואינם מצפים לפעילות מינית בתקופה זו. אצל גברים אחרים אין ירידה בחשק אבל הם לא מרגישים מתח סביב הנושא ומאפשרים לבנות זוגם מרחב התאוששות ללא לחץ. הירידה בחשק המיני הופכת להיות בעיה כאשר נוצר פער בציפיות ההדדיות של בני הזוג בנוגע למיניות המובילים למתח ולתיסכול בתוך המערכת הזוגית.

האם ירידה בחשק המיני צריכה להדאיג את בני הזוג? האם זו בעיה שמצריכה טיפול? שיח כנה בין בני הזוג הוא שיתן את המענה לשאלות אלה. על פי רוב, הירידה בחשק המיני היא שיקוף טבעי של תהליך ההתאוששות הפיזית של האישה וכן של העייפות והלחץ שחווים בני הזוג עם הצטרפותו של עולל למשפחה. במקרים אלה נדרשת סבלנות מצד שני בני הזוג המבוססת על הבנה וקבלה כי תקופה זו תחלוף. אך לעיתים, הירידה בחשק מבטאת קושי עמוק יותר. למשל, קושי משמעותי של האישה או של הגבר לקבל את השינויים הפיזיים שעברה האישה במהלך ההריון והלידה. ייתכן כי חוסר החשק הוא למעשה ביטוי למתחים הולכים ומעמיקים בין בני הזוג אשר מועצמים בתקופה זו. לעיתים יצליחו בני הזוג לראות בקשיים אלה אתגר הבוחן את עומק הקשר הזוגי ביניהם ומזמין אותם לחזק את הקשר הנפשי ההדדי ויבינו כי זה הזמן להשקיע בתקשורת זוגית או ביציאה לבילוי משותף. זוגות אחרים יגיעו למסקנה כי הם זקוקים לסיוע של טיפול פרטני או זוגי. אין בכך שום בושה. ירידה בחשק המיני יכולה גם להיות אחד מתסמיניו של דיכאון לאחר לידה וזו, ללא ספק, בעיה שדורשת טיפול מקצועי ללא דיחוי.

כאבים בזמן יחסי אישות

השינויים המתרחשים בגוף במהלך ההריון והלידה עלולים להוביל לכאבים או לתחושת צריבה ואי נעימות באיזור הנרתיק בשבועות שלאחר הלידה. כאבים אלה הולכים ופוחתים בהדרגה וצפויים לעבור מאליהם במהלך השבועות שלאחר הלידה. עבור זוגות דתיים מדובר בתקופת הרחקה ממילא, אך גם רופאי הנשים ממליצים שלא לקיים יחסים במשך ששה שבועות לאחר הלידה לפחות, כאשר יש לא מעט נשים שזקוקות לתקופת התאוששות ארוכה יותר.

אך לעיתים הכאבים לא עוברים מעצמם וישנן דרכים שונות לטיפול בהם. נשים רבות הסובלות מכאבים, לאו דווקא בהקשר של לידה, נמנעות מטיפול כתוצאה מבושה או חוסר ידע כי ניתן לטפל בבעיה ומערכת היחסים המינית הופכת לרוויה בחוויות מכאיבות ומתסכלות עבור האישה ולגורם מרחיק בין בני הזוג. נשים אחרות סבורות כי קיום יחסים למרות הכאב יגרום לירידה הדרגתית בכאב, אך ההפך הוא הנכון.

אז מה עושים אם יש כאבים? השלב הראשון הוא לא לעשות – לא לקיים יחסים הכוללים כניסה לנרתיק כל זמן שהדבר כרוך בכאב או בסבל. נושא זה הינו מורכב ורגיש במיוחד עבור בני זוג דתיים. בני הזוג שהיו אסורים בכל סוג של מגע במשך מספר שבועות מצפים לליל הטבילה וציפייה זו נקשרת עם קיום יחסי אישות. אך לאחר הטבילה מתברר כי בני הזוג נמצאים בסיטואציה שהם לא מכירים: המגע מותר אך יחסי אישות מלאים אינם אפשריים. במקרים אלה נדרשת עדינות, רגישות ופתיחות בין בני הזוג על מנת לבחון יחד כיצד ניתן לחוש קירבה פיזית ורגשית הדדית ללא כאב.

השלב השני הוא פניה לפיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת האגן. זו, אגב, המלצה הניתנת היום לכל הנשים לאחר לידה, גם אלו שלא סובלות מכאבים. במידה שהכאבים חזקים, הולכים ומתגברים או נמשכים מעבר לחודשיים-שלושה יש לפנות לגניקולוג/ית מומחה/ית לטיפול מיני.

כאבים במהלך היחסים עשויים להיות קשורים גם ליובש בנרתיק אשר עלול לגרום גם לפגיעה ברמת ההנאה המינית, לקשיים בכניסה לנרתיק ואף לפציעה. יש שטועים לחשוב כי כמות חומר הסיכה המופרשת מבטאת בצורה מדוייקת את מידת העוררות המינית שחשה האישה וכאשר הם אינם מרגישים לחות טבעית הם נלחצים מכך. אך אין לייחס כל משמעות רגשית לשאלה אם הגוף מפריש מספיק חומר סיכה או לא. נשים רבות מתארות מצבים בהם הן חשות עוררות גבוהה ובכל זאת איכות הסיכה ירודה. הדבר נפוץ במיוחד במהלך ההנקה, בגלל הירידה בהפרשת ההורמון אסטרוגן. במידת הצורך, אם כן, יש להשתמש בחומרי סיכה או בשמן טבעי ללא תוספות ארומטיות (כדוגמת שמן שקדים) אותם ניתן לקנות בכל בית מרקחת ללא מרשם.

דיני טהרת המשפחה מרגילים את בני הזוג לתקופות בהן המגע הפיזי אסור. בתקופות אלו האינטימיות והקירבה הזוגית יבואו לידי ביטוי בעיקר במילים, באמצעות תקשורת פתוחה ומקרבת. גם בתקופה זו שלאחר הלידה, בה המגע והקירבה הפיזית מותרים אך המיניות לעיתים פחות רלוונטית, נדרשים בני הזוג להשקיע בקשר הזוגי, ברגישות ובאכפתיות ההדדית, בשיחות ובפעילויות משותפות מעבר למטלות היומיום ובמציאת דרכים משותפות לבטא באמצעות מילים אך גם באמצעות מגע פיזי שאינו גורם לחוסר נעימות את אהבתם זה לזו. מזל טוב!

 

 

לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!