נעה עובדיה-וכסלר

השיטה למודעות טבעית לפריון ( FAM – Fertility Awareness Method) מבוססת על הבנת האנטומיה ואופן תפקודו של הגוף הנשי. השיטה נשענת על בדיקה וקשב יום-יומי לסימנים גופניים אשר משתנים יום-יום במהלך המחזור החודשי. סימנים פשוטים אלו מאפשרים לכל אישה לעקוב ולזהות את הימים הפוריים והימים הלא פוריים במחזור החודשי בקלות ובזמן מועט, ולפעול בהתאם לרצונה לצורך כניסה להריון או לצורך מניעת היריון.

בסימני הגוף העיקריים לצורך יישום השיטה נמנים הפרשות צוואר הרחם, מיקום ומנח צוואר הרחם וחום השחר. סימנים אלו מאפשרים לכל אישה שמעוניינת בכך, לזהות את הימים הפוריים והלא פוריים שלה. השיטה מוכחת ומבוססת מדעית ונחשבת שיטה אמינה (בניגוד לשיטות טבעיות אחרות, למשל שיטות המסתמכות על חישוב בלבד ללא מעקב יומיומי של תנאי הגוף המשתנים). השיטה מתאימה לנשים המעוניינות למנוע היריון בצורה טבעית (ללא התערבות הורמונאלית)*, לנשים המעוניינות להרות, או לאלו אשר מעוניינות לפתח היכרות עמוקה יותר עם גופן – עצמן.
מודעות זו מאפשרת לנשים ליצור קשב וקשר חדש עם עצמן תוך שימת לב למצבים ותהליכים משתנים של הגוף והנפש.

השיטה דורשת פיתוח מיומנות בכללי השיטה ויישומה, התמדה, והדרכה של יועצת מוסמכת.

השיטה נלמדת בקבוצות קטנות** ובאווירה נעימה במשך 3 מפגשים בהם נלמדים בין השאר:

היכרות עם האנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת הרבייה הנשית והגברית

המחזור ההורמונאלי ומופעיו בגוף ובנפש

הבדלים בפוריות הנשית והגברית

יסודות וכללי השיטה לצורך דחיית או מניעת היריון

יסודות וכללי השיטה לצורך כניסה להיריון

יסודות וכללי השיטה לצורך מניעת היריון בתקופת ההנקה

סקירה של אמצעי מניעה שונים – יעילותם, יתרונותיהם וחסרונותיהם

נשיות ומיניות

רוצה להבין יותר?
קצת על יסודותיה המדעיים של השיטה:

המחזור ההורמונאלי: מחזור הווסת מושפע משני הורמונים עיקריים: אסטרוגן ופרוגסטרון. היחס ביניהם משפיע בצורה מובחנת על ההפרשות, חום הגוף ומצב צוואר הרחם. באופן כללי ניתן להגיד כי האסטרוגן אחראי על השלב הראשון של המחזור – מדימום הווסת ועד הביוץ, ואילו הפרוגסטרון אחראי על השלב השני של המחזור – מן הביוץ ועד הופעת הווסת הבאה.

סימני הפוריות: במצב תקין, יכולה כל אישה בריאה להבחין בשלושה סימני פוריות אשר משתנים בנתוניהם במהלך המחזור (בעקבות השינויים ההורמונליים):
1. חום גוף בסיסי (חום השחר) 2. הפרשות צוואר הרחם 3. שינויים בצוואר הרחם.

ניתן לעקוב אחר השינויים בסימנים אלו ולקבוע בעזרתם את תחילתה וסופה של התקופה הפורייה במחזור.
* במקרה בו האישה מעוניינת למנוע היריון, על בני הזוג להשתמש בימים הפוריים באמצעי מניעה כגון: דיאפרגמה, נרות, פילם, ג’ל קוטל זרע.

הביצית: הביוץ מתרחש ביציאת ביצית בשלה מן הזקיק שבשחלה אל החצוצרה. משך חייה של הביצית נע בין 12 ל 24 שעות בלבד. לעיתים רחוקות (ואצל נשים מסוימות זהו המצב הטבעי) מתקיים ביוץ נוסף עד 24 שעות מן הביוץ הראשון (במקרה של היריון, יהיו אלה תאומים/ות לא זהים).

הזרע: כאשר אישה פורייה, תאי הזרע מסוגלים לשרוד בגופה עד 5 ימים. כאשר האישה נמצאת בשלב הלא פורה של המחזור, תאי הזרע שורדים עד שעה בגוף האישה.
זמן הופעת הווסת: לאחר שחורגת הביצית מן הזקיק שבשחלת האישה, הופך הזקיק לגופיף צהוב ומפריש פרוגסטרון שבין תפקידיו הוא אחראי לשמירתה ושגשוגה של רירית הרחם. משך חייו של הגופיף הצהוב נע בין 12-16 ימים. לאחר ניוונו של הגופיף, נושרת הרירית = מגיע הדימום הווסתי. מתוך כך ניתן להבין כי לאחר ביוץ ניתן לומר בוודאות שהווסת תגיע בשעה טובה עוד 16 ימים לכל היותר.

לקורסים והשתלמויות במרכז יהל לחצו כאן!